В неговите среди той няма нужда от представяне. Той е Яни Драгов, собственик и изпълнителен директор на Смарт органик, най-голямата компания за дистрибуция и производство на био и органични храни, произвеждаща повече от 1200 продукта, присъстващи на рафтовете на реномирани био магазини и кафенета в повече от 40 държави на 5 континента.
С Яни трябва да се срещнем в Столова by Roobar, едно необикновено място за хапване и отдих предназначено за служителите на компанията, които наблюдаваме с интерес докато го чакаме. Някои се смеят, други си тананикат. Замисляме се колко компании могат да се похвалят с такива щастливи служители и обратното – колко служители могат да се радват на прекрасна и мотивираща работна среда… Строгият дрес код не е задължителен, можеш да се появиш в офиса и с любимите си маратонки, а точно такъв е и аутфита на Яни, когато с усмивка се присъединява към нас. Тук той е в свои води и това личи по езика на тялото и гласа му. Споделя с нас, че никога не затваря вратата на своя офис. Така поддържа по-близка връзка с екипа си.
Яни, как и кога се роди твоята страст към здравословното хранене и начин на живот?
На 17-годишна възраст изкарах курс по медитация, който ме въодушеви да започна да чета и се интересувам от тази практика. Тогава започнах да търся повече информация също за вегетарианството. Колкото повече четях, толкова повече разбирах, че това е моят път. Спрях да ям месо, когато бях на 18 години. Първоначално просто не се хранех с месо, живеех на салата и картофи (смее се), но постепенно започнах да поддържам по-пълноценна вегетарианска диета.
Как обичаш да прекарваш свободното си време и успяваш ли успешно да балансираш между многото отговорности в професионален план и качествено преживяното време със семейството?
В днешното забързано ежедневие, никога не ни остава време да свършим всичко планирано. За мен е от изключително значение да бъда необременен и с чиста глава, когато съм със семейството си. Постигам го така, че когато приключа с работата за деня и преди да се прибера вкъщи оставам насаме със себе си и медитирам за 20 минути. Всъщност медитирам преди и след работа. Медитацията подрежда мислите ми и ме зарежда с нова доза енергия, а когато се върна вкъщи при семейството си, съм напълно готов да им се посветя.
Имаш ли си друг сутрешен ритуал, освен медитацията?
Всяка сутрин ставам в 6 часа и си отделям 1 час за йога, дихателни упражнения и медитация. В днешно време подобен тип навици са абсолютна необходимост, за да поддържаш вътрешния си мир и тялото си здраво.
Кое е любимото ти ястие и би ли споделил рецептата му с нас?
В студентските ми години в Германия живеех сам и тогава много обичах да си правя едно изключително лесно, но любимо мое ястие съставено от три компонента: бял басмати ориз, червена леща с подправки и задушени зеленчуци. Получават се три купчинки от три отделни неща. Звучи простичко, но е напълно балансирано ястие, в него има протеин от лещата, въглехидрат от ориза и всичко останало като фибри и витамини от зеленчуците. Освен от вкусове, това е също палитра от цветове.
Как изглежда един твой работен ден?
Нямам някаква утвърдена рутина, всеки ден е напълно различен. Често имам срещи, но като цяло прекарвам деня в офиса. Имам лична асистентка, която също ми е от голяма помощ за организирането на ежедневните задачи.
На какво се дължи успехът на Смарт органик?
Ние не правим просто бизнес, а вярваме искрено във всяко нещо с което се захващаме. Всички продукти са създавани за нас самите и нашите семейства, много е автентично и искрено. Това ни дава изкючителна сила и баланс в отношенията, дори когато преговаряме с огромни вериги за хранителни стоки.
За себе си мога да кажа, че медитацията, която практикувам също много ми помага да задържа свежия си поглед на нещата.
Друг фактор за успеха ни е правилното степенуване по приоритети на задачите. Успехът ни се дължи също на нашия екип от хора с еднаква ценностна система. Те са такива като нас – изключително искрени и запалени от идеята. Много от тях също са вегетарианци.
Кое е най-важното изискване, което имате към новосъздадените продукти, с какво не правите компромис?
Никога не правим компромис с качеството и суровините, които влагаме в продуктите. Ако трябва на кратко да обобщя бих казал, че не пускаме продукт, който самите ние не бихме хапвали или предложили на семействата си. Това изискване доста стеснява кръга. Второто изискване е да има необходимост от продукта – пазарът трябва да го изисква.
Как популяризирате продуктите си?
Не ползваме класическите маркетингови канали. Рекламираме чрез различни инфлуенсъри, а най-често рекламираме в самите магазини, правим дегустации. Така имаме директен контакт с клиентите, можем да им обърнем внимание и ги запознаем с продуктите на мястото, където се предлагат.
Често пътуваме в чужбина и забелязваме, че почти във всеки добър био магазин се предлагат и суровите десертчета на Roobar. Как постигнахте този успех и как успяхте да разработите вкусове, които да бъдат еднакво добре приемани от толкова много хора от различни нации и култури?
Когато посещаваме различни изложения по цял свят с голяма радост забелязваме, че продуктите на Roobar се харесват много, както на хора от далечна Азия, така и на хора от Европа, Америка… Вкусовете са природни и това се харесва на хората. Съставките не са много, не ги смесваме прекалено. Не ги правим на каша, а оставяме всяка съставка в отделния продукт да се усеща, както Природата го е създала. Доволни сме, че освен като вкус продуктите са много универсално харесвани и като дизайн на опаковката.
Разкажи ни за мястото на което се намираме в момента, Столова by Roobar.
Столовата е предназначена за нашите служители, но правим също доставки до дома през двама от най-големите доставчици на храна. Тук храната е вегетарианска, направена от био и локални продукти. Основно използваме сезонни плодове и зеленчуци.
Миналата година придобихте ¼ от Chilli Hills, уникален български бранд за производството на люти продукти. Ние ги обожаваме. Какво да очакваме?
Chilli Hills е млада компания, но се развива с бързи темпове. От тази година вече могат да бъдат намерени също във Фантастико. Продуктите са изцяло натурални, но все още нямат Био сертифицирана линия и това ни предстои през следващата година.
Много харесваме концепцията на магазините Зелен, който също е под шапката на Смарт органик. Знаем, че имате опция също за франчайз партньори на веригата. Какви са хората, които избират да станат ваши франчайз партньори?
Имаме четири собствени магазина в София и три франчайза в страната (в Силистра, Смолян и Варна). Предвид темповете, с които расте пазарът на здравословните храни, има много хора, които биха се занимавали с това, но не знаят как. Чрез взимането на франчайзинг на магазин Зелен те получават работещо know how, а ние ги съпътстваме през целия процес – от откриването и зареждането със стока до обучението на персонала и различни меркетингови похвати, с които да развият и разработят бизнеса си. Това, което остава като основен ангажимент към франчайзополучателя, е да е на място и да се грижи за персонала и за перфектното обслужване на клиентите. От изключително значение е персоналът да бъде наясно с продуктите, често неговата функция е много образователна, необходимо е да запознава клиентите с продуктите, защото в този бизнес постоянно има нещо ново. Преди 8 години, когато започнахме, малко хора знаеха какво е БИО, сега този термин е ясен на всички, но има други неща, които тепърва навлизат и трябва да бъдат разяснявани на клиентите.
Какви са предизвикателствата, с които се срещате най-често в бизнеса?
По пътя ни постоянно се появяват различни предизвикателства, но ние нямаме навика да се спираме пред тях или да се оплакваме.
Как ще коментираш твърдението, че здравословната храна е по-скъпа и труднодостъпна?
Не е нужно здравословната храна да бъде по-скъпа. Ако е БИО, тогава има вероятност цената да е по-висока, но това се дължи на по-трудния й добив. Може да се каже, че за някои здравословната храна може да изглежда по-трудна за приготвяне, защото изисква по-голяма подготовка, винаги е по-лесно да си купиш готова пица (смях). Мисля, че от финансова гледна точка е едно и също, ако се храниш вкъщи с най-добрите био храни приготвени от теб или се храниш навън в ресторант с нискокачествена храна.
Мода или дългосрочна тенденция е здравословното хранене?
Разбира се, това е дългосрочна тенденция. Може да бъде спорно за различните хора, но смятам, че вегетарианството е бъдещето. Да се храним здравословно е ясен тренд, няма връщане назад. Вече сме много по-осъзнати, изпитали сме всички негативни ефекти на нездравословните храни. Вече всички знаем, че не трябва да консумираме захар, палмово масло и много други. Произвеждат се все повече храни, които да заместват успешно и да бъдат вкусна алтернатива на нездравословните такива. В много държави една след друга отпадат някои от тези нездравословни суровини, забраняват ги. В Германия, например, всяка година броят на вегетарианците расте, в момента са 10% от населението и над 1 % вегани или 1 милион и това е обща статистика. В по-големите градове процентите са много по-високи.
С какъв темп се развива бизнесът ви в сравнение с предишни години?
За изминалата година имаме ръст от 40%.
Какви са тенденциите на пазара на органични храни, в коя посока очаквате да се развият?
Здравословните алтернативи на „удобните“ готови храни или convenience food ще се развиват с бързи темпове. Времето е ценно, но все повече хора ще гледат какво слагат на масата си. Те искат нещо, което се приготвя бързо, но да бъде здравословно и тези храни биха отговаряли на техните критерии. В момента те съдържат много излишни съставки.
Какво да очакваме от Смарт органик в близко бъдеще?
Имаме толкова нови идеи, сякаш сега стартираме бизнеса си, но ще ги представим на широката публика, когато им дойде времето (смее се).
Яни, благодарим ти за този разговор!
За мен беше удоволствие!
Фотограф: Радина Ганчева
А сега вече можете да свалите напълно безплатно нашата е-книга “Трите причини да преминем на растения”
1 comment
Храни с голямо бъдеще. Успех!