Влизаме в двора на старата софийска къща, в която вече три години и половина се помещава Soul Kitchen и времето мигновено спира. Посреща ни усмихнат сервитьор и ни кани да си изберем една от свободните дървени маси с ковано желязо в градината. Настаняваме се, а точно в уречения час към нас се присъединява Диди, част от душата на ресторанта от самото му създаване. Излъчването й е необикновено харизматично и спокойно. С нея се общува леко и непринудено и само след 10 минути разговаряме като стари приятели. Можем да си говорим часове за здравословния и природосъобразен начин на живот и различните начини на приготвяне на растителната храна или храна за душата, както я нарича Диди.
Диди, радваме се, че сме тук! Представи се на нашите читатели.
Името ми е Диана Хърлечанова, на 31 години. Завършила съм Реклама и визуални изкуства и съм в семейството на Soul Kitchen от самото начало. Това е една от моите страсти. Самата аз съм вегетарианка. Интересувам се от храна, изкуство, музика, фотография, пътешествия, обичам шарени неща.
Как се роди идеята и какво ви въодушеви да създадете ресторант Soul Kitchen?
Soul Kitchen е идея на група приятели. Преди 5-6 години заедно обсъждахме темата за вегетарианската и веган кухнята и ни беше тъжно, че не съществува ресторант, който да предлага точно този тип храна. Тогава вегетарианството беше все още доста екзотично. Soul Kitchen е нашата сбъдната мечта и положихме много усилия да го създадем такъв, какъвто го виждате днес.
Според нас това е не само ваша сбъдната мечта, но и на много ваши клиенти. Какъв е типичният Soul Kitchen гост?
Клиентите ни са много разнообразни, това са хора, които подхождат с внимание към здравето си и се интересуват от здравословния начин на живот. Те са от всякаква възраст, хора със семейства, с добро образование и професия. Посещават ни и доста майки с деца, което ни прави много щастливи. Клиентите ни са изключително културни и приятни хора.
С какво се различавате от масовото разбиране за ресторант?
Приготвяме всичко на момента, което е трудоемък процес. Всеки продукт е пресен и сезонен, доколкото това е възможно, но основното нещо, по което се различаваме от масовите ресторанти е това, че използваме абсолютно щадяща термична обработка, не пържим, не използваме тежки мазнини, консервирани храни или храни, които съдържат консерванти.
Интериорът е неповторим, кой е отговорен за детайлите в него?
За интериора изцяло е отговорна собственичката на ресторанта, Бетси Щерк, която е с немски проиход. Има изключително естетично и интересно виждане за интериорни решения. Тя, освен на чистата храна, държи и на изчистения интериорен дизайн. Използваните материали са естествени. Постарали сме се да изключим пластмасата, дори кутиите ни за храна за вкъщи са картонени.
TripAdvisor е пълен с похвални коментари на ваши български и чуждестранни клиенти, каква е тайната и как успявате да задоволите и най-капризния клиент?
Нямаме тайна (смее се). Стремим се всеки да остане доволен, както чуждестранните, така и българските ни гости. В София все още няма ресторант, който да предлага този тип ястия, но и стил на преживяване. Ние даваме на клиентите си многобройни варианти за безмесни, безглутенови ястия, ястия без млечни продукти, десерти без захар, имаме опция да приготвяме ястията без сол или мазнина, ако гостът го изисква от нас – неща, които трудно биха могли да бъдат намерени в други по-масови ресторанти.
Случвало ли ви се е човек, който не познава концепцията на ресторанта да ви посети случайно и остане негативно изнанадан от факта, че тук не може да поръча месо или ястия, които съдържат млечни продукти?
Случвало се е да ни посещават случайно минаващи хора, които виждайки менюто и липсата на месни и млечни продукти в него, се извиняват и си тръгват. Ние ги разбираме и не се сърдим (смее се), уважаваме правото на избор на всеки. Случвало ни се е гост да си поръчва пържени картофи и шопска салата. В такива случаи любезно му обясняваме, че това е едно по-различно място и го подканваме да пробва нещо по-интересно, като да речем нашата Лятна салата, която е с розови домати, печени червени чушки, шалот, рукола, пробиотично ядково сирене “Чийз ди куийн” и пресни билки – вкусна алтернатива на масовата салата със сирене.
Кое е любимото ястие на клиентите ви, имате ли best seller?
Почти всяко ястие се поръчва и приема еднакво добре, но разбира се имаме и такива, които са фаворит сред клиентите. Това са безглутенова палачинка Спиначи с богата плънка от задушен спанак, артишок, печурки, „Violife“ кашкавал, мариновани сушени домати, оризова сметана и чесън. Поръчват я често, защото е сочна и много вкусна.
Пица Медитеранеа също е едно от популярните ни ястия. Тя е с крема сирене от кашу, което си правим сами, пресен спанак, печурки, мариновани сушени домати, пресни домати и пресен лук. Блатът е типичен за нас и е направен с брашно от био лимец, който мелим сами и картоф, но това е всичко, което ще ви издам за тайната ни рецепта (смях).
Много хора ни хвалят и заради десертите, които правим. Имаме различни варианти – сурови, безглутенови, с лимец, с плодове, с шоколад.
Разкажи ни за екипа на ресторанта, от какви хора е съставен?
Като навсякъде, така и при нас за съжаление има текучество на персонал. За тези прекрасни почти 4 години имахме шанса да работим с различни хора. Като цяло това са млади хора с интерес към този тип кухня. Това не са хора, които просто търсят работа, те вярват в идеята ни и я разбират. Както споменах, веган кухнята, която предлагаме е много специфична, щадяща продуктите и за това е доста трудоемка. Хората, които работят в кухнята трябва да са много търпеливи, да разбират защо приготвяме храната по този начин и вярват в идеята и те наистина са такива. А нашите сервитьори са се превърнали в полу-диетолози, защото понякога клиентите им задават въпроси, свързани със здравословното си състояние, и те трябва да са подготвени за това. Често идват майки с деца, които имат алергии към много неща, принудени да търсят алтернатива. Много от тях не могат да консумират ядки или ястия съдържащи глутен и тук е ролята на нашите сервитьори любезно и компетентно да ги насочат към ястието, което ще отговаря на техните изисквания. Ние, разбира се ги обучаваме предварително, за да са подготвени за такива ситуации.
Кое беше най-голямото предизвикателство, което се е изправяло пред вас?
Както при всеки бизнес и ние сме имали трудности. Може би най-голямото предизвикателство е намирането на подходящи хора за персонал, защото, както споменах по-рано, се изисква отдаденост и желание за работа, защото персоналът трябва да има душа, да е в синхрон с душата на ресторанта. Тук не всички са вегетарианци, но имат отношение към този тип храна. Често виждаме как човек от екипа ни е намалил или спрял животинските продукти, защото при нас е открил по-вкусни алтернативи.
Диди, благодарим ти за това интервю!
Аз също ви благодаря.
Ресторант Soul Kitchen се намира на ул. Кокиче 13 в София и е отворен за клиенти всеки ден от 11:00 до 24:00 часа. Освен ала карт, предлага също обедни менюта и доставки до адреси в София.
Снимки: Радина Ганчева, Марияна Петрова – Мамури и личен архив Soul Kitchen.
Ех, как обичаме да посядаме в градината на Soul Kitchen хубава книга в ръка! А, знаеш ли, че вече можеш да свалиш напълно безплатно нашата е-книга “Трите причини да преминем на растения”?