Храни които да ядем и такива, които да избягваме, за да предотвратим или се избавим от сърдечно-съдовите проблеми

Храни които да ядем и такива, които да избягваме, за да предотвратим или се избавим от сърдечно-съдовите проблеми

Сърцето е един от най-важните ни органи, но дори и здраво, то не може да функционира правилно ако другите органи и системи в тялото ни не работят правилно. Здравето на сърцето ни зависи от:

  • Нервната система
  • Дихателната система
  • Храносмилателната система
  • Кръвоносните съдове

Най-добрите храни подпомагащи тези жизненоважни органи и системи са:

  1. Храните, богати на омега-3 мастни киселини. Сурови орехи, прясно смляно ленено семе, авокадо, дива сьомга, аншоа, дива пъстърва, морски водорасли, конопено семе, сурови бадеми и много други. Приема на омега-3 мастни киселини значително намалява риска от сърдечно-съдови заболявания.
  2. Зеленчуци със зелен цвят. Маруля, кейл, къдраво зеле, спанак, киселец, зеле, сусамови листа, босилек, магданоз, джоджен, броколи, брюкселско зеле, зелен лук, аспержи, зелен фасул, праз, тиквички са най-добрите храни за сърцето и кръвоносните съдове. Тези зелени зеленчуци доставят широк спектър от витамини, минерали и фитохимикали, които могат в дълбочина да подхранват клетките на сърдечно-съдовата система.
  3. Храните, богати на витамин C. Лимони, портокали, годжи бери, череши, касис, грейпфрут, киви, папая, сливи и други са естествено богати на витамин C комплекс храни, които включват съединения, наречени флавоноиди. Флавоноидите са мощни антиоксиданти, които могат да помогнат за предпазване на сърцето и кръвоносните съдове от вредното въздействие на свободните радикали.

 

Най-лошите храни за сърцето и кръвоносните съдове са тези, които са концентрирани с нездравословни мазнини, захар и/или рафинирани въглехидрати.

При редовна консумация на следните храни рискът от сърдечно-съдови заболявания е драстично завишен, защото влиянието им върху кръвоносните съдове и сърцето е изключително увреждащо:

 

Тип храна

Концентриран източник на вредни мазнини

Концентриран източник на захар и/или рафинирани въглехидрати

Пържени картофи ДА ДА
Конвенционален сладолед ДА ДА
Газирани напитки ДА
Маргарин ДА
Бисквити ДА ДА
Понички ДА ДА
Конвенционални торти, мъфини, сладкиши ДА ДА
Препечено месо ДА
Картофен чипс ДА ДА
Бонбони ДА ДА
Бял хляб В повечето случаи ДА
Конвенционални шоколадови блокчета В повечето случаи ДА

 

Освен до сърдечно-съдови заболявания, изброените в таблицата храни водят до затлъстяване и диабет.

Ежедневният ни избор на храна е определящ за здравето на сърцето и кръвоносните ни съдове. Увеличавайки дневния прием на правилните храни ще намали пропорционално желанието ви да се храните с вредни храни, защото, когато организмът ни приема необходимото количество хранителни елементи, той спира да „изисква“ от нас още и още (в повечето случаи вредна) храна.