7 причини защо е необходимо да накисваме ядките и семената преди консумация

накиснати ядки

За начало е добре да споменем, че ядките са най-полезни за организма ни, когато са сурови, тоест не са преминали през термична обработка. Суровите ядки са богат източник на полезни мазнини, минерали и витамини. Когато печем ядките тези мазнини се променят и свързването им с водата става почти невъзможно и съответно и те стават трудно усвоими от организма ни. Витамините и минералите също се губят и на практика изпичайки ядката, ние я превръщаме в „празна“ храна, богата на калории и бедна на витамини, минерали и полезни мазнини.

 

Много често сравняват суровите ядки с живи и те наистина са такива.
Природата ги е създала така, че да могат да оцелеят, докато са налице подходящи условия за покълването и израстването им. Тя им е дала защитен механизъм под формата на хранителни инхибитори и токсични вещества, които могат да бъдат отстранени по естествен път, когато има достатъчно валежи. Когато вали и зърната, ядките или бобовите растения се намокрят, могат да покълнат, за да се получи растение. Така че, накисвайки ги, ние ги караме да оживеят, пресъздавайки условия и процеси, които се получават в природата.

Защо да ги накиснем преди консумация?

Хранителни инхибитори и токсични вещества, намерени в ядки, зърна и семена могат да бъдат сведени до минимум или елиминирани само чрез накисване. Тези инхибитори и токсични вещества са ензимни инхибитори, фитати (фитинова киселина) и полифеноли (танини).

Какви са ензимни инхибитори?

Има храносмилателни и метаболитни ензими. Храносмилателните ензими помагат за разграждането на храната в стомаха ни, а метаболитните ензими помагат на всеки биологичен процес, който се случва в тялото ни. Ензимните инхибитори възпрепятстват нашите ензими, защото могат да ги деформират или се свържат с тях и представляват истинско предизвикателство за храносмилателната ни система.

Фитатите или фитиновата киселина се съдържат в обвивките на всички зърна или ядки, която попадайки в организма ни сериозно възпрепятства усвояването на всички полезни вещества, защото се свързва с магнезия, калция, медта, цинка и желязото. Ето защо, приемането на голямо количество ненакиснати ядки, зърна или варива може да доведе до сериозен недостиг на минерали и загуба на костна маса, както и до синдром на раздразненото черво, а в дългосрочен план и много други странични ефекти.

А ето и основните 7 причини защо да накисвате ядките, зърната и бобовите растения преди да ги консумирате:

  1. За да отстраните или намалите фитинова киселина, ензимните инхибитори и танините
  2. За да се увеличи количеството на витамините, особено на витамин В
  3. За да се разгради глутена и направите храносмилането им по-лесно
  4. За да се насърчи производството на полезните ензими в организма ви
  5. За да направите протеините по-лесно усвоими
  6. За да се предотврати недостига на минерали и загубата на костна маса
  7. За да неутрализирате токсините в дебелото си черво и го запазите чисто и здраво

 

Време за накисване и температура на водата

Времето за накисване и температурата на водата са различни и са в зависимост от вида на ядката, семето или бобовото растение. По правило то трябва да продължи от 7 до 24 часа, като може във водата да добавите малко – чаена лъжичка оцет или лимонов сок, за да ускорите процеса. Температурата на водата трябва да бъде около 40 градуса при зърнените и бобовите, а при ядките водата трябва да е хладка.

А ето и още няколко практични съвета свързани с накисването:

  1. И при трите вида се старайте да бъдат покрити с поне 3 пръста вода, а след като времето изтече, излейте водата и ги изплакнете.
  2. Важно е да знаете, че има ядки, които не се накисват и това са: кедрови ядки, бразилски орех и шам фъстък.
  3. При семената не накисвайте вече смляното ленено семе и конопеното семе. Чиа семената е добре да се накисват за 30-ина минути.
  4. При бобовите растения сменяйте водата поне два пъти за 20-24 часа.
  5. Накисването също така ще съкрати времето за варене и намалявате газовете в бобовите растения. След накисването и по време на варенето не забравяйте да съберете пяната образувала се върху повърхността на водата.